Terug

Benine Du Toit

Schilderkunst, Tekenkunst
Scrum, 2020

Scrum, 2020

Houtskool en olieverf op MDF

L 122 cm x B 160 cm

Momenten van chaos tijdens verschillende protesten en rellen waar mensenmassa’s bij betrokken waren in Zuid-Afrika.

He didn’t belong, 2020

He didn’t belong, 2020

Houtskool en olieverf op MDF

L 122 cm x B 160 cm

Momenten van chaos tijdens verschillende protesten en rellen waar mensenmassa’s bij betrokken waren in Zuid-Afrika.

All the same, 2018

All the same, 2018

Houtskool, gum en acryl op MDF

L 60 cm x B 80 cm

No fair play, 2018

No fair play, 2018

Houtskool, gum en acryl op MDF

L 122 cm x B 90 cm

Crowded, 2018

Crowded, 2018

Houtskool en gum op MDF

L 60 cm x B 40 cm

Onderdeel van de 'Crowded' serie. De portretten zijn verdachten en slachtoffers van de aanslagen op boerderijen in ZA.

Crowded, 2018

Crowded, 2018

Houtskool en gum op MDF

L 60 cm x B 40 cm

Onderdeel van de 'Crowded' serie. De portretten zijn verdachten en slachtoffers van de aanslagen op boerderijen in ZA.

Biografie

Geboren in het conservatieve Apartheid Zuid-Afrika, maakte ik deel uit van de jongere generatie die werd geconfronteerd met de trieste, harde werkelijkheid van mijn thuisland. Sociale, politieke, culturele en etnische verschillen zorgen voor grootte spanningen en polarisatie. Iedereen leeft in zijn eigen realiteit en angst voor de ander, iets wat in toenemende mate ook in de rest van de wereld en Nederland gebeurt. Ik maak gebruik van scenes en foto’s uit politiearchieven en media, fragmenten van realiteit. Ik werk met houtskool en verf. De rauwheid, ruwheid en expressiviteit van houtskool in combinatie met verf is onvoorspelbaar en spannend. Net zoals de enorme contrasten in Zuid-Afrika, het verandert voortdurend en is nooit compleet.

English

Born in conservative Apartheid South Africa, I was part of the younger generation confronted with the sad, harsh realities of my homeland. Social, political, cultural and ethnic differences cause great tensions and polarization. Everyone lives in their own reality and fear of the other, something that is increasingly happening in the rest of the world and the Netherlands. I use scenes and photos from police archives and media, fragments of reality. I work with charcoal and paint. The rawness, roughness and expressiveness of charcoal in combination with paint is unpredictable and exciting. Like the vast contrasts in South Africa, it is constantly changing and never complete.

Agenda

  • Offender, EXbunker te Utrecht
    04/07/202026/07/2020
  • 'You can't paint that', Smash the Narrative Art Prize, NDSM Fuse te Amsterdam
    07/03/202004/04/2020

Contactgegevens

footer anchor